Southwest’e iş modelini modernleştirme baskısı
Önerilen değişiklikler arasında, Delta ve United Airlines gibi rakiplerin halihazırda uyguladığı atanmış koltuk ve ekstra bacak mesafesi seçeneklerine geçiş yer alıyor. Operasyon Müdürü Andrew Watterson, personele yaptığı açıklamada, pandemi sonrası iş seyahati modellerini yansıtmak için ağda düzenlemeler yapılması gerektiğini bildirdi. Bu düzenlemeler bazı şehirler için önemli değişikliklere yol açabilse de, Watterson havayolunun bu şehirlere hizmet vermeyi durdurmayı planlamadığını doğruladı.
Bir hedge fonu olan Elliott Investment Management, havayolunun on yıllar önce geliştirilen stratejilere bağlı kalmasından endişe duyduğunu belirterek Jordan ve diğer yöneticileri değiştirmek için bir kampanya başlattı. Fon, liderlik değişikliklerini ele almak üzere gelecek hafta kadar erken bir tarihte özel bir hissedar toplantısı talep etme planlarını duyurdu. Southwest, liderlik kadrosunda kapsamlı bir değişiklik olasılığını reddederek, finansal sonuçları iyileştirmek için halihazırda önemli bir dönüşümün devam ettiğini belirtti.
Pandemi öncesinde Southwest, 47 yıl üst üste kâr elde etmişti, ancak o zamandan beri tutarlı bir kârlılık sağlamakta zorlanıyor. Bazı analistler ve yatırımcılar, geçmişteki başarının havayolu liderliği arasında aşırı güven duygusuna yol açmış olabileceğini öne sürüyor. Georgetown Üniversitesi’nden Profesör Rob Britton, şirketin içe dönük karar alma süreci ve “Southwest tarzına” bağlılığı hakkında yorumda bulundu.
Eleştirilere yanıt olarak, Southwest’in bir sözcüsü, şirketin kararlarının veri odaklı ve özellikle pazar hizmeti ve iş modeli seçimleri konusunda bilinçli olduğunu belirtti.
Havayolunun pandemi sırasındaki stratejik kararları, özellikle 18 yeni pazara genişleme gibi hamleler, sorgulanıyor. Bu genişleme, devlet pandemi yardımlarının sektör dinamiklerini değiştirdiği ve kâr marjlarını etkilediği bir dönemle çakıştı.
Ayrıca Southwest, artan premium seyahat seçenekleri talebine geç yanıt vermesi ve diğer havayollarının yıllardır kullandığı SkyPath türbülans navigasyon yazılımı gibi yeni teknolojileri yavaş benimsemesi nedeniyle eleştiriliyor.
Southwest’in operasyonel maliyetleri de artış gösterdi; şirket geçen yıl gelirinin %99’unu operasyonel maliyetlere harcadı, bu oran 2015’te yaklaşık %80 seviyesindeydi. Havayolunun Boeing’e olan bağımlılığı, uçak üreticisinin üretim ve düzenleyici sorunlarının operasyonel zorluklara yol açması nedeniyle giderlerini artırdı.
Havayolu analisti Brett Snyder, Southwest’in mevcut durumunun uzun vadeli planlama eksikliğinden kaynaklanabileceğine işaret etti. Havayolu, gelir kaynaklarını çeşitlendirmekte yavaş kaldı ve üçüncü taraf platformlarda rezervasyon sunmaya yeni başladı. Bazı rakiplerinin aksine Southwest, biletleri yalnızca ABD doları cinsinden satıyor, bu da uluslararası müşteri tabanını sınırlıyor.
Reuters bu habere katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.